| דף הבית | אודות התערוכה | תודות | פתח דבר | English |       
 
 
      
   
  אמנות עכשווית
  אמנות אירופה
  אמנות יבשת אמריקה
  אמנות אוקיאניה
  אמנות אפריקה
  אמנות אסיה
  אמנות יהודית
  אמנות האסלאם
  אמנות עתיקה
   

אודות התערוכה

”השראה בלא תבונת כפיים אינה אלא קנה רועד ברוח”, יוהנס ברהמס

התערוכה מתמקדת בתבונת הכפיים, במומחיות ובמיומנות המקצועית הכרוכות ביצירתם הממושכת והמאומצת של עבודות אמנות וחפצים חד–פעמיים. גירויים מגירויים שונים דרבנו במהלך ההיסטוריה אמנים בני תרבויות למיניהן לשכלל את יכולותיהם האמנותיות עד למיצוין השלם. כישרון וניסיון חברו עם התמדה וסבלנות והנחו את ידי האמנים האלה ליצור חפצים מעולים שעוררו השתאות ופליאה.

בראשית המאה ה–20 התחוללה אחת ההתפתחויות המשפיעות ביותר באמנות המודרנית, כשמרסל דושאן הציב בגלריה את החפצים מן–המוכן שלו וקרא תיגר על הגדרות האמנות. פעולתו עוררה ויכוח פילוסופי על הגדרת היצירה המקורית, אשר אינה רק החפץ עצמו אלא רעיון. היא קירבה את מה שדושאן כינה “אמנות רשתית העין“ אל מה שמאחוריה, אל המוח, וכמו ביטלה את החשיבות המסורתית שיוחסה ליצירת האמנות החד–פעמית ולמגע ידו האישי של האמן.

סטיב וולף עושה שימוש משלו בהגדרת האמנות של דושאן, כשהוא יוצר מחדש במשך חודשים ולעתים אף שנים חפצים קיימים — ספרים וקופסות קרטון — שנוצרו בייצור המוני. בעבודתו הוא משתמש בטכניקות מורכבות של חיקוי כדי להפוך חפצים קיימים לעבודות אמנות או כפי שאדמונד וייט מכנה אותם “חפצים מן–המוכן עשויים ביד“ (עמ‘ 1, במאמרו בתוך Steve Wolfe, קטלוג תערוכה, גלריה לורינג אוגוסטין, ניו–יורק 2003). סוזן קוליס מחטבת אבנים יקרות ויקרות–למחצה בצורת כתמי טיפות ונתזים ומשבצת אותן בחפצי יומיום מוכתמים ובלויים. עבודתה המדוקדקת והיגיעה הממושכת עליה הופכים את הזול והזמני ליקר וחד–פעמי.

אכן, הזמן וערכו של הזמן הם בעלי חשיבות עליונה בתערוכה עשויים להפליא. אם נביא בחשבון את הזמן שהושקע בהכנת העבודות ואת הזמן שראוי להשקיע בהתבוננות בהן, הרי שהדבר רק יגביר את התפעמות, את ההשתאות ואת יראת הכבוד שאנו רוחשים כלפיהן. המטבח של לייזה לו הוא דוגמה לכך: חמש שנים מחייה היא הקדישה כדי להשלים את עבודת ההשחלה של מיליוני החרוזים ליצירת המטבח. אופיה החד–גוני והמדיטטיווי של עבודת החרוזים הוא רכיב חיוני ברעיון שמאחוריה ובהבנתנו אותו. על ידי טשטוש האבחנה בין גבוה לנמוך, לו בודקת את התפיסה המסורתית של אמנות יפה ומעמידה אותה במבחן. עבודתה היא מיצוי של מושגי הבין–תחומיות וחציית התרבויות. היא מזכירה את החריזה המסורתית של האינדיאנים מצפון אמריקה מצד אחד ושל בני אפריקה מצד אחר, ומעלה בתודעה את הקשר בין הגלף המאורי ובין עבודת הפיסול של יושיהירו סודה ואת הזיקה בין האמן הסיני שתיאר בשנהב 53 דמויות זעירות של ילדים ובין 2,200 הפטריות של רוקסי פיין.

כמה מן העבודות הראליסטיות להדהים מתעתעות במתבונן, ולרגע הוא אינו יודע אם לפניו ייצוג של הדבר או הדבר עצמו. רון מויק משחזר באדיקות את פרטי–הפרטים של הגוף האנושי, אך משנה את קנה–המידה שלו ויוצר דימוי זר ומוכר בו–זמנית, התובע מהצופה ליישב בין שתי מציאויות סותרות. קסמם של פסליו טמון בתהליך הכנתם הקפדני והמדוקדק.

גם בעידן האלקטרוני שאנו חיים בו, כשבכל יום צצות טכנולוגיות חדשות ונוצרים חומרים חדשים, אמנים רבים ממשיכים לצייר ולפסל, לרשום, להציג את כישרונותיהם ואת הידע שלהם וליצור עבודות אמנות ראויות לשבח מבחינה טכנית. ואולם היום, אולי יותר מתמיד, יש משהו מופלא בחיפושו של האמן אחר השלמות: האם יש לעבודת היד האישית סיכוי לשרוד בעולם של שיבוט וייצור המוני?

ייתכן שההשתאות המתמדת מעבודת היד וההערכה אליה היא תגובה על אובדן המקוריות בעידן הטכנולוגי, וייתכן שהן נעוצות בצורך עמוק ובכמיהה לדברים מוחשיים שהם מושלמים, מעוררי הערצה ורבי–עוצמה ולמעשים שיש בהם הד ליצירה האלוהית.

סוזן לנדאו
אוצרת לאמנות עכשווית עש קרן לנדו
ואוצרת ראשית לאמנויות ע”ש יולה וז’אק ליפשיץ

 
        
למאגר התערוכות , מוזיאון ישראל | מוזיאון ישראל, ירושלים | כל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים 1995-
To The Israel Museum Exhibition Online | The Israel Museum, Jerusalem | Copyright © The Israel Museum, Jerusalem 1995-

 

www.english.imjnet.org.il