|
Julita Wójcik's film shows the
artist dressed as a housewife, a
kerchief wrapped around her head,
holding paintbox and paintbrush.
In the background, on the bank of
a river, is a large, Communist-era
apartment building. An unseen
man's voice gives her simple
painting instructions. "Get up!"
he commands her, beginning a
long series of orders. "Take the
white; paint the window-frame…
higher now… a little higher…
lower… paint a white line higher
up…" He tells her what to paint,
what colors to use, how she
should handle her brush, dictating
the direction and speed of her
movements. Occasionally, he offers
a brief word of encouragement
before resuming his direction of
her motions and her expression.
Blindly, she carries out his
instructions, but - ironically -
leaves not a single mark.
At the end of the film, she
is told to step back from the
"painting" in order to study the
result. Her housewife's attire
emphasizes how out of place she
is in the environment in which
she is compelled to work. Her
movements are not natural, and
she can act only by following
instructions. Her obedience and
her need to be directed leave no
room for doubts or questions.
In this way, the film touches on
the issue of authority in relations
between men and women, and
between teacher and student.
|
02
|
בסרט מאת האמנית יוליטה וויצ'יק, היא לבושה בבגדי עקרת בית,
מטפחת כרוכה לראשה והיא אוחזת במכחול ובצבעים על רקע נוף
שיכון סוציאליסטי על גדת נהר. גבר שרק דיבורו נשמע נותן לה
הוראות פשוטות לציור. הוא פונה אליה בציווי - "קומי!" - ופוצח
בסדרה ארוכה של הוראות אל מול הנוף: "קחי לבן, סמני את החלון...
עכשיו גבוה יותר... קצת יותר גבוה... נמוך יותר... ציירי קו לבן גבוה
יותר". הוא אומר לה מה לצייר ובאילו צבעים להשתמש, מכתיב לה
את התנועות, את כיוון המכחול ואת הקצב. מדי פעם הוא מעודד אותה
בקצרה ושב לכוון את תנועותיה ואת מבטה, והיא, כמו עיוורת תמימה,
נענית לכל אחת מהנחיותיו, אך באופן אירוני לא משאירה ולו כתם
צבע אחד.
בסופו של הסרט היא מתבקשת להתרחק מעט מן הנוף ה"מצויר"
כדי לבחון את התוצאה. בגדי עקרת הבית מדגישים את זרותה במרחב
שהיא נדרשת לפעול בו, מרחב שבו תנועותיה אינן טבעיות ופעולותיה
יכולות להתממש אך ורק באמצעות הוראות. היענותה של האישה
להוראות והצורך שלה לעקוב אחריהן אינם מאפשרים לה להטיל
ספק או לשאול שאלות כלשהן. הסרט נוגע כך במקומה של הסמכות
ביחסים בין גבר לאישה ובין מורה לתלמיד.
|
|