|
The line between artist and
manufacturer becomes blurred
in Mircea Cantor's film, Double-
Head Matches, made in a match
factory in his native Romania.
We conceive of manufacturers as
abstract, impersonal entities from
whom we receive authoritative
"manufacturer's instructions."
Cantor intervened in the
production process, converting
the simple, prosaic matches into
absurd, enigmatic double-headed
ones. His order for 20,000 boxes
of such matches required that
the final stages of the automated
mass-production process be
replaced by the painstaking
handling of each individual
matchstick. The film opens with a
scene of workers - mostly men -
working at large, noisy machines.
In the second part, the factory
is transformed into a place of
intimacy and lyric beauty, focusing
on women's hands dipping the
matches in red phosphorus,
like dipping a brush in paint,
symbolizing, perhaps, the moment
of inception of the creative
process.
|
09
|
בסרטו של בעז ארד "גפילעט פיש", אמו אפרת מדגימה את הוראותיה
"כל הדרך מהדג השלם אל השולחן" ברוח תכניות בישול ויצירה
בטלוויזיה. החומרים, החיתוך, התיבול, הבישול ואפילו ההגשה מוצגים
כולם צעד אחר צעד, אבל ארד משבש את ההתאמה בין הקול לתנועות
השפתיים. קולה של האם מלווה בתנועות השפתיים )ליפ סינק( של הבן,
בעוד קולו של ארד בוקע, כקולו של פיתום, משפתיה המכניות של בובה
בדמותו. נוכחותו של תוכי על כתפו של ארד היא משל לחיקוי תמים
שאינו כרוך בהבנה. במהלך הסרט האמן ואמו משוחחים על יחסי
מזרחים ואשכנזים ועל יחסי סמכות בין-דוריים ומסורת, בשעה שידיה
של האם מבתרות את הקרפיון. הבן, כמו מחזיר לה באלימות, משמיע
את קולה, אך נמנע לאורך כל הסרט מלהראות את פניה, מנתק פעולה
אחת שלה ומחבר את קולה והוראותיה לפעולה אחרת. כמו במטבח,
ארד בוחר חומרים לסרטו, הוא מתבל אותם בקול שמייצר משמעות
ועורך אותם על שולחן העריכה שעליו נוספים חיתוכים ומתחברים
רכיבים.
|
|