|
At the center of Guy Ben-Ner's
video installation, Treehouse Kit,
there "grows" a tree made up of
parts of ready-to-assemble IKEA
furniture. Those icons of industrial
reproduction, with their precise,
detailed assembly instructions,
return to their natural source
- a tree. In the accompanying
video, Ben-Ner appears bearded
and half-naked in a parodied
conflation of Robinson Crusoe and
Theodor Herzl, both paragons of
independence. (Crusoe singlehandedly
made everything he
needed on his desert island; Herzl
formulated the necessity of Jewish
national self-determination.)
He dismantles the tree and
reassembles the parts to make
furniture that was designed
somewhere else. His deliberate,
measured, rhythmic actions
bring out the ceremonial aspect
of the do-it-yourself culture: the
ritualized performance of actions
choreographed by someone else.
After completing the assembly of
the furniture, and enjoying the
comfort of each piece in turn, Ben-
Ner tries to climb the ladder to the bunk-bed he has just assembled,
only to discover it is unstable.
The discovery of the defect is
frustrating, but also thoughtprovoking.
This is the time to
review the process and come to a
decision. Should he dismantle the
bed and begin again? Live with
the defect? Improvise a solution?
Deciding to improvise, he folds
a family photograph and places
it under the leg of the ladder.
Now he can climb up to the bed,
of the type found in countless
children's rooms around the
world. He has reached the climax
of the ceremony and achieved
the realization of his personal
fantasy - to be alone in the dark,
perchance to dream.
|
10
|
רהיטי "איקאה", סמל השכפול המתועש המגיע עם הוראות הרכבה
מוקפדות ומדויקות, חוזרים למקור הטבעי שלהם, לגזע ולענפיו של עץ.
בסרט הנלווה בן-נר מופיע חצי עירום ומזוקן, במיזוג פארודי של הרצל
עם דמותו של רובינזון קרוזו - שתיהן דמויות מופת של עצמאות )רובינזון
קרוזו כמי שבנה במו-ידיו כל דבר שנזקק לו באי הבודד, והרצל כמנסח
הצורך הקיומי של העם היהודי בהגדרה עצמית(. באטיות וברצינות
תהומית, הוא מפרק את העץ ובונה ממנו רהיטים. פעולותיו המדויקות,
ובעיקר הקצב שהן מכתיבות, מדגישים את הפן הטקסי שבתרבות "עשה
זאת בעצמך", והביצוע, העוקב באדיקות אחרי פעולות שתוכננו מראש,
מקבל אופי רציני ומלאכותי. אחרי שהשלים את מלאכת ההרכבה, הוא
מנסה לטפס על הסולם שיוביל אותו אל מיטה גבוהה, אך מגלה כי אינו
יציב - רגע זיהוי הקלקול הוא רגע מתסכל אך מעורר מחשבה. זה הרגע
להביט אחורה על התהליך ולקבל החלטה - לפרק הכול ולהתחיל מחדש?
לחיות עם התקלה? לאלתר פתרון? בן-נר מחליט לאלתר: הוא מקפל
תצלום של בני משפחתו ונועץ אותו תחת רגל הסולם. אחרי שנמצא
הפתרון הוא עולה אל המיטה, ששכפולים שלה פזורים ברחבי העולם,
ומממש את שיאו של הטקס ואת הפנטזיה האישית להתבודד בחושך.
|
|