|
The meter as a universal unit of
length was adopted in France in
1795, during the French Revolution.
Defined as one ten-millionth
of the distance from the North
Pole to the Equator, it contrasted
sharply with older anthropometric
units: the length of the king's
foot; the distance between the
nose and outstretched thumb
of a cloth merchant; or the land
area a farmer could plow in a day.
The tape-measure is a basic tool
in the DIY culture, and underlies
the orchestrated ceremony of
assembly. Marcel Duchamp
conducted an experiment, in
which he dropped three meterlong
strings from a height of one
meter, each onto its own stretched
canvas mounted on a glass
panel. He glued the strings to the
canvases where they had fallen
and sawed wooden slats - "new
units of measurement" - according
to the lie of the strings. In essence,
he shaped three curved rulers,
each exactly one meter in length.
The enfant terrible of modern
art - who redefined the field
with his assertion that art is not
necessarily related to the technical
ability of the artist - proposed,
tongue in cheek, a new metrical
standard: rulers that are ill-suited
for measurement.
|
11
|
המטר נקבע רק ב- 1795 , זמן המהפכה הצרפתית, הוא אוניוורסלי
וסטנדרטי ומבוסס על חישוב מתמטי ביחס להיקף כדור הארץ. שלא
כיחידות מידה שקדמו לו הוא לא נקבע לגופו של אדם -אורך כף רגלו
של המלך, המרחק בין האף לקצה האגודל של סוחר בדים, או הספק
העבודה היומי של אדם לחישוב שטח. המטר הוא כלי עבודה בסיסי
בתרבות "עשה זאת בעצמך" והתשתית לטקס ההרכבה המתוזמר.
מרסל דושאן ערך ניסוי שבמהלכו הוא הפיל מגובה מטר 3 חוטים,
באורך מטר כל אחד, על 3 בדי ציור מתוחים שהדביק ללוחיות זכוכית.
אחר-כך ניסר 3 תבניות עץ, "יחידות מדידה חדשות", על-פי קימורי
החוטים. למעשה, יצר 3 סרגלים מעוקלים באורך מטר. "הילד הרע"
של האמנות המודרנית -שאף הגדיר אותה מחדש בהראותו שיצירת
האמנות אינה קשורה בהכרח ביכולתו הטכנית של האמן -הציע
בקריצה תקן חדש למטר: סרגלים שלא מומלץ להשתמש בהם למטרות
מדידה.
|
|