דנה לוי
מפלט, 2012
וידאו דו-ערוצי, 4:44 דק'
פסקול מקורי: ספיט סיילקס, אוסף האמנית


עבודות הווידאו של דנה לוי מתייחסות אל אתרים ומוזיאונים שמעוררים בה עניין בישראל ובעולם; הן מנסחות היגד פואטי על מצבי הישרדות ועל תחום הדמדומים שבין הטבעי למתורבת, בין היצרי לנשלט: "אני מעוניינת במתח האצור בין העולם המובנה של האדם לבין זה הפראי, ובמאבק שביניהם". ב"מפלט" מעלה האמנית את רשמי ביקורה באתר מכרות ישן בקאן שבחבל נורמנדי, ששימש מקלט לאלפים בהפצצות של בעלות הברית ב– 1944 . בלוויית היסטוריון מקומי היא יורדת אל מערות המסתור ומאירה בפנס שרידי חפצים שכוסו מים ועפר: שלד אופניים, נעל, מסרק, צלחת חרסינה מצוירת, שברי בקבוקים ועצם גרומה. עניינה הנמשך של לוי בחקר אוספים מוזיאליים ובמנגנוני המיון והייצוג המכוננים אותם, מקבל כאן תפנית מפתיעה; האוסף האקראי של העצמים הנטושים ב"מוזיאון של מטה" מתגלה כתל ארכאולוגי של פסולת אנושית זניחה וטריוויאלית. בירידה אל המקלט היא מעלה אל פני השטח את היפוך היוצרות בעולם הצללים של המלחמה: הבור היה לבית, וכלים חסרי ערך היו לערך הקיום.