אפריל 2013

"בחורים כשלעצמם יש איזו עמימות קיומית. קשה לנו להחליט האם הם ישנם או אינם. האם האין ישנו?"

(סמדר תירוש-הד ז"ל, כתב העת "משקפיים" בנושא חורים, דצמבר 1998)

 

פסל הוא מסה בחלל, ולעתים פעורים בו חורים היוצרים את החללים שלו. מהו חור? חור מאפשר לעבור מצד אחד של הפסל לצדו האחר, והוא מעין צורה סגורה שאינה עשויה מכלום. החורים הם חלק בלתי נפרד מצורתו של הפסל ומאמצעי ההבעה שלו. פָּסלים גדולים יודעים לתכנן את צורת הפסל מתוך תשומת לב ליחסי הגומלין בין מסה לחלל, בין חומר לאוויר, וכך להעשיר את שפתם האמנותית. הנרי מור (אמן אנגלי, 1986-1898) אמר: "יצירה פיסולית יכולה להכיל חור ולא להיחלש אם החור הוא במידה, בצורה ובכיוון הנכונים". מיכה אולמן (אמן ישראלי, נולד ב-1928) אמר על פסלי הבורות שלו: "אני מכניס את השמים לתוך האדמה". 

 

איור: רחלי שלו

איור: רחלי שלו

 

לפניכם הצעות לפעילות יצירתית שתמחיש לילדים את כוחם של החללים בפסל באמצעות המושג החמקמק והמשעשע "חור". 

 

חורים להחלפה 

התלמידים נעים בחלל שבו פזורים כמה פסלים, בוחרים פסל ונקודת מבט שממנה החללים שלו נראים מעניינים, ומסמנים על הקרקע באמצעות נייר-דבק את הנקודה שבה הם עומדים. לאחר מכן הם מעתיקים לבריסטול שחור רק את קווי המתאר של החורים שבפסל וגוזרים את החורים בשלמותם מתוך הבריסטול. לבסוף הזמינו אותם להתבונן בדף ולבחון אותו: האם אפשר לזהות את הפסל לפי החורים שלו? אילו חלקים של הפסל ברורים ומוגדרים, ואילו נותרו עמומים? מה היה קורה לפסל אילו לא היו בו חללים אלה?

הצעות להמשך פעילות:

  1. התלמידים מחליפים את איורי החורים זה עם זה ומנסים לנחש איזה חור שייך לאיזה פסל. רמז: עמדו על נייר-הדבק שהדביקו חבריכם, וכך תוכלו לשחזר את נקודת המבט שלהם.
  2. התלמידים מדביקים את החורים שהסירו מהדף על דף גדול יותר ומתכננים פסל אחר עם חורים דומים.
  3. התלמידים יוצרים בחוט ברזל את קווי המתאר של אחד החורים וממציאים פסל חדש סביב החור.

 

חורים של צל

התלמידים יושבים במעגל בשטח שטוף שמש ומואר היטב. מתנדב ראשון מתבקש להציב את גופו בתנוחה שתטיל צל מעניין על הקרקע. מתנדב שני מתבקש להצטרף אליו ולהוסיף את צלו כך שהצללים ייצרו יחד צורה חדשה. אפשר לצרף עוד ועוד תלמידים וליצור פסל של צל, שבו ישקפו האור והצל את היחסים בין המסה לחללים של הפסל.

הצעות להמשך פעילות:

  1. על התלמיד לשבת כאילו הוא חומר גלם (מסה) חסר חללים (חורים) לגמרי. תלמיד אחר מנסה להכניס לתוכו חללים על ידי הזזת איבריו וליצור מהצל פסל אוורירי יותר. אפשר להכריז על תחרות בין שתי קבוצות: לפסל של מי יש הכי הרבה חורים?
  2. מניחים בריסטולים שחורים על צללים של פסלים וגוזרים מתוכם את מתאר החללים של הפסלים. לאחר מכן מערבבים את הבריסטולים המחוררים ומחלקים לתלמידים. משימתם היא למצוא את הפסל שהחורים שייכים לו.

.
שתפו אותנו: צלמו את התוצרים החדשים והעלו אותם כתגובה למדור!

כתיבת תגובה