ינואר 2014

קירוב התרבות לילדים היה למפעל חייה של חנה הרצמן, מנכ"לית עיריית חולון, והיא מקדמת אותו במרץ מעורר התפעלות ב-20 שנות הניהול שלה בעירייה, מאז הגתה את רעיון "עיר הילדים". בשנת 1995, עם פתיחתו של מרכז "בגובה העיניים", החל רעיון הקמת המוזיאונים להוות נדבך חשוב במימוש חזון זה. שנים אחדות לאחר הקמת המרכז הוקם מוזיאון הילדים של חולון ובחלוף הזמן הצטרפו אליו מוזיאון הקריקטורה והקומיקס, מוזיאון תאטרון בובות, מוזיאון העיצוב וכן גני סיפור – גני שעשועים עירוניים המוקדשים לספרי ילדים, שבהם הפיסול והריהוט מתייחסים ישירות לעלילת הספר ולהיבטים החזותיים שלו. הביקור במוסדות התרבות המגוונים בעיר משולב בשגרת חייהם של ילדי חולון הן דרך פעילות משותפת עם מוסדות החינוך בעיר והן בשגרת הפנאי של התושבים. נפגשתי עם הרצמן כדי להבין טוב יותר את הדרך ואת המחשבה שמאחורי אופייה התרבותי-מוזיאלי הייחודי של חולון.

אירוע במוזיאון העיצוב. צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

אירוע במוזיאון העיצוב. צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

כתיבת החזון

 

ספרי לי מעט על עצמך, היכן נולדת וגדלת?

ראיתי לנגד עיניי את העירייה מעניקה לילדי העיר את הכלים שאני קיבלתי כילדה מהוריי: ציור, מחול, נגינה, דרמה וספורט.

נולדתי וגדלתי במושבה מגדיאל שבשרון. אבי היה פרדסן שוחר מוזיקה קלאסית, ואמי הייתה גננת, מהגננות של פעם שהיו מכינות בעצמן את כל מלאכות היד, הסיפורים והשירים. אחותי ואני גדלנו בבית שצרך תרבות. הוריי היו לוקחים אותי לאופרה בתל אביב, להצגות ילדים וכמובן לקולנוע. כנערה השתתפתי במסגרות "נוער שוחר אמנות" ואף למדתי בלט וציירתי. בשירותי בצה"ל הייתי קצינת ניהול במפקדת חינוך ראשית והתוודעתי לעולם הלהקות הצבאיות, לעיתון "במחנה", לגלי צה"ל ולגופי תרבות נוספים. באוניברסיטה למדתי סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ולימודי עבודה ותואר שני במנהל ציבורי. בימים אלה אני לומדת לקראת תואר שני בחינוך.

מה הדבר הראשון שפנית לטפל בו עם כניסתך לעבודה בעיריית חולון?

לעיריית חולון הגעתי כשניגשתי למכרז של עוזרת למזכיר העיר. כשנכנסתי לתפקיד המטה, יזמתי מערך הדרכה לעובדי העירייה, וניהלתי את מרכז ההדרכה של עיריות חולון, בת ים ואזור. לאחר שיושם המערך, ניגשתי למכרז לתפקיד קו כמנהלת רישוי, והתנסיתי במשך כמה שנים בעבודה עם עסקים ותעשייה. לפני 20 שנה ניגשתי למכרז למנכ"ל העירייה וכעבור שנתיים, עם עזיבתו של מנהל אגף התרבות בעירייה, קיבלתי על עצמי נוסף על תפקידי כמנכ"לית גם את תפקיד המנהלת של אגף זה.

איך התרחש השינוי התרבותי בעיר חולון, מה היו השלבים?

עם כניסתי לתפקיד המנכ"לית פעלתי לכתיבת חזון לעיר בשיתוף ציבור התושבים, הנהגת העירייה ועובדיה. כתיבת חזון לעירייה לפני 20 שנה היה תהליך חדשני בארץ: עירייה נותנת שירותים כמונופול ותפקידיה מוגדרים בפקודות עירייה, ולכן חשיבה מחודשת על תפקידיה ומהותה הייתה פורצת דרך. לאחר כתיבת החזון עשיתי שינוי מבני בעירייה, ובעקבותיו כל מנהל קיבל על עצמו אחריות ליישם פרק מתוך החזון.

בתהליך החזון הצעתי קונספט חדש – חולון היא עיר הילדים בישראל – וקיבלתי על עצמי להוביל נושא זה באופן אישי. ראיתי לנגד עיניי את העירייה מעניקה לילדי העיר את הכלים שאני קיבלתי כילדה מהוריי: ציור, מחול, נגינה, דרמה וספורט.

אני מאמינה שתחום התרבות הוא הנשמה היתרה, הדבר שנשאר חרוט בזיכרונות שלנו לכל חיינו. נתינה לילדים בתחום זה מאפשרת להם לפתח כלפיו כבוד והערכה, שיישארו אתם בבגרותם. אנחנו רוצים להנחיל לילדי העיר עושר של זיכרונות ילדות טובים ובחירה בין אפשרויות מגוונות.

גן סיפור לפי ספרה של נירה הראל "שפת הסימנים של נעה". צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

גן סיפור לפי ספרה של נירה הראל "שפת הסימנים של נעה". צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

חינוך דרך החושים

איזה תפקיד ממלאים המוזיאונים בעיר?

המוזיאונים הם כלי להנחלת ערכים, והיה חשוב לי שהתחום המוזיאלי יהיה מאפיין ייחודי של חולון. לכן כחלק מהמהלך של הקמת המוזיאונים, למדתי באוניברסיטת תל אביב בתכנית לאוצרות אצל פרופ' מוטי עומר זיכרונו לברכה. זה נתן לי המון ידע והבנה על מאחורי הקלעים של העבודה המוזיאלית.

היום לכל קבוצת גיל מגיל 4 עד 18 מוענק סל תרבות שמותאם לה וכולל ביקורים במוזיאונים ופעילויות במוסדות התרבות העירוניים כמו: הצגות מקוריות, סדנאות לקריקטורות וקומיקס, האזנה למוזיקה, סדנאות עיצוב ועוד. הסל משקף את גישת העירייה שלפיה לאמנות ולתרבות חלק חשוב בהקניית ערכים חינוכיים וחברתיים, בצד ההנאה והרחבת האופקים שהן נותנות לכל תלמיד.

למשל, מוזיאון הילדים הוא מוזיאון המחנך לסובלנות ולהכרת האחר דרך חוויות חושיות. ילד שביקר במוזיאון הוא ילד אחר. לדוגמה, לאחר ביקור ב "דיאלוג בחשכה" [סיור בחושך מוחלט המודרך על ידי עיוורים – ב"ל], הוא יגלה סובלנות ורגישות כלפי אוכלוסיית העיוורים.

ילד שביקר במוזיאון הוא ילד אחר. לאמנות ולתרבות חלק חשוב בהקניית ערכים חינוכיים.

איגוד הקריקטוריסטים והקומיקאים הציג בעבר תערוכות בתאטרון חולון. יחד יזמנו את הקמתו של מוזיאון קומיקס וקריקטורה חדש, כדי שישמש להם בית וגם מרכז לימודי. במוזיאון מתקיימות מגוון תערוכות במהלך השנה, והן משמשות כלי לימודי, חינוכי וטיפולי עבור הילדים.

 

 

דיאלוג בחשכה. צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

דיאלוג בחשכה. צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

 

המטרה – זיכרונות הילדות

באיזה אופן המוזיאונים בחולון הותאמו לילדים כחלק מהקונספט של עיר הילדים?

ביקרתי במוזיאונים לילדים בארצות הברית, תיעדתי את הביקורים, ראיינתי מנהלים ואנשי מקצוע והושפעתי מכך מאוד. הפרויקט הראשון שהתחלנו בחולון היה "בגובה העיניים" [מסלול רב תחומי באמנות לגילאי 8-4 – ב"ל] אלה היו בעצם שני גני ילדים שנסגרו, והמבנים הוסבו לחלל ברוח מוזיאונים לילדים שראיתי בארצות הברית. לפני 18 שנים בדיוק הוקם המרכז "בגובה העיניים" שיצר מסלול חווייתי לגיל הרך על ידי עיצוב חדשני. ההתעניינות הייתה מיידית והגיעו למרכז גני ילדים מרחבי העיר והארץ. התעניינות זו עודדה אותי להמשיך ולתכנן עם אדריכל ומעצב את מוזיאון הילדים שנפתח ארבע שנים לאחר מכן.

 

מוזיאון הילדים. צילום: טל קירשנבאום, מחלקת דוברות עיריית חולון

מוזיאון הילדים. צילום: טל קירשנבאום, מחלקת דוברות עיריית חולון

מרכז "בגובה העיניים" עוצב על ידי מורים ובוגרים צעירים מבצלאל ומהמרכז הטכנולוגי חולון (HIT). שיתוף פעולה מבורך זה עם בתי ספר לעיצוב בארץ ועם מעצבים צעירים חשוב מאוד בעיניי ומאז ועד היום אנו ממשיכים לפנות אליהם ולעצב מתחמים נוספים לגיל הרך.

לפני הקמתו של מוזיאון העיצוב הוקם מרכז לעיצוב שאפשר מפגש בין תעשיינים ולמעצבים צעירים והזדמנות לשלב כוחות ולקדם את התעשייה הישראלית במרכז התקיימו סדנאות וימי עיון, ולאור הצלחתו החל אחד המעצבים לכתוב פרוגרמה של מוזיאון עיצוב. מתוך הפרוגרמה התפתח התכנון של מוזיאון העיצוב החדש שמקיים היום תערוכות, סדנאות, כנסים והפעלות לילדים.

החינוך לאסתטיקה עומד לנגד עיניי, ודרך ביקור במוזיאון העיצוב מקבלים התלמידים כלים להתבוננות ביקורתית ואסתטית, שאפשר להחיל גם מחוץ למוזיאון, כמו איך אני לבוש, איך אני מציג את עצמי כלפי חוץ, ואיך אני בוחר מה נכון ומתאים לי.

להערכתך, כמה מתושבי העיר מבקרים במוזיאונים האלה? כמה תיירות חוץ מושכים מרכזי התרבות השונים בחולון?

דרך ביקור במוזיאון העיצוב מקבלים התלמידים כלים שאפשר להחיל גם מחוץ למוזיאון, כמו איך אני מציג את עצמי כלפי חוץ, ואיך אני בוחר מה נכון ומתאים לי.

אלפים מתושבי העיר מבקרים במוזיאונים, ויש תיירות חוץ ענפה. קהל היעד העיקרי הוא הדור הצעיר של חולון של וערי ישראל בכלל. למוזיאונים בעיר יש תפקידים רבים, והם פונים למגוון קהלים. כל מבקר יכול לקחת מהביקור רשמים רבים, לתרום ולהיתרם. גם גני הסיפור של חולון הם גורם משיכה חשוב של העיר, ובסופי שבוע גודשות משפחות רבות את הגנים מאזינות לשעות סיפור, מבלות ומשחקות.

 

 

אני מזהה גישה הוליסטית המשלבת את האמנות והעיצוב בחיי היומיום ובמרחב הציבורי העירוני דרך מרכזי תרבות וגני סיפור ברחבי העיר.

ראיתי לנגד עיניי תרחיש שילד יוכל לעבור ליד יצירת אמנות המוצבת בדרכו לבית הספר, וכך בהיסח הדעת, דרך ההתבוננות האקראית, הוא יקלוט משהו נוסף. בפעם האחת ההיא שיבחין בפסל, אולי יבחין גם בחומר שהוא עשוי ממנו, ואולי גם יהרהר בכוונות הפסל.

מלבד גני הסיפור, יש בחולון גנים נושאיים, כמו הגן היפני, גן ערים תאומות והגן הקוריאני. הילדים המבקרים בגן יכולים ללמוד על האלמנטים העיצוביים ועל משמעותם. זוהי גם דרך נפלאה להכיר תרבויות אחרות. בסופו של דבר, אלה יהיו זיכרונות הילדות של הילדים שעברו בגנים האלה בדרכם לבית הספר או למרכז הקהילתי מדי יום ביומו, וזו המטרה שלנו.

תערוכה במוזיאון העיצוב. צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

תערוכה במוזיאון העיצוב. צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

מוזיאון הקומיקס והקריקטורה. צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

מוזיאון הקומיקס והקריקטורה. צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

מהן התכניות לעתיד של העיר חולון מהבחינה התרבותית והמוזיאלית?

יש תכנית להקים במרכז העיר קריית מוזיאונים ותרבות סמוך למוזיאון העיצוב. הקריה תכלול שלושה מוזיאונים חדשים: מוזיאון הרפואה, מוזיאון המוזיקה ומוזיאון לתולדות הריגול שיוקדש לאלי כהן. לידם יוקמו גם אולם קונצרטים, תאטרון ומרכז למוזיקה. סמוך לקריית המוזיאונים יוקם בית העירייה החדש, והוא ישמש מקום מפגש לתושבי, מעין בית שני. המבנה יעוצב ברוח החזון של "חולון – עיר הילדים".  העירייה תכיל פעוטון, אולם הרצאות וגלריות לעיצוב.

הרעיון העומד בבסיס הקמתה של קריית מוזיאונים ותרבות הוא שכל מבקר יוכל לבחור את תחום העניין המסקרן אותו. מרכזי התרבות ישלימו זה את זה וייצרו יחד חוויה תרבותית, אמנותית, עיצובית ואסתטית לרווחת תושבי חולון ואזרחי ישראל.

גן סיפור לפי ספרו של לוין קיפניס "המטרייה הגדולה של אבא". צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

גן סיפור לפי ספרו של לוין קיפניס "המטרייה הגדולה של אבא". צילום: אלי נאמן, מחלקת דוברות עיריית חולון

כתיבת תגובה